ניתוח מדדים – צרכן, תשומות ודיור | 15/03/23

696
מתן שטרית
5 דקות

האינפלציה השנתית אמנם במגמת האטה, אך המדד ברמה החודשית ממשיך לעלות בקצב גבוה. מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5% בחודש פברואר (קונצנזוס: 0.3%+) ומדד הליבה עלה ב-0.4%.

קצב האינפלציה השנתי ירד מ-5.4% ל-5.2% ואינפלציית הליבה נותרה ללא שינוי בקצב של 5.1%. אינפלציית המוצרים, זאת שמושפעת מהזעזועים השונים בצד ההיצע (שבימים אלה דועכים), נותרה ללא שינוי והקצב השנתי התמתן מ-3.34% ל-2.75%. בצד השירותים לעומת זאת, המחירים עלו ב-0.6% והקצב השנתי האיץ מ-5.6% ל-5.7%.

אינפלציה כללית ואינפלציית הליבה, קצב שנתי

המדד הגבוה הגיע בעיקר על רקע זינוק נוסף במחירי המזון (0.8%), פירות וירקות (3.1%), ודיור (0.4%). בנוסף, סעיף נסיעות לחו"ל הפתיע ביחס לעונתיות הרגילה בחודש פברואר עם עלייה של 2.0%.

מחירי הדיור (מחוץ למדד המחירים לצרכן) עלו ב-0.1% בלבד בהמשך ל-0.2% בחודש הקודם, והקצב השנתי ירד מ-16.9% ל-14.6%. מדד מחירי דירות חדשות נותר ללא שינוי (0.0%) לאחר שבשלושת החודשים האחרונים רשם ירידה, ומדד מחירי דירות חדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.5%. הקיפאון בשוק הדיור תומך בהמשך המגמה, ואנו מצפים כי בחודשים הקרובים מחירי הדיור יציגו ירידה.

מדד תשומות הבנייה למגורים ירד ב-0.2% לאחר שבחודש הקודם עלה ב-1.2%, והקצב השנתי ירד מ-5.1% ל-4.5%. מחירי ברזל ומתכת ירדו ב-1.7%, מחירי חומרי מחצבה ירדו ב-0.8% ומלט ירד ב-0.1%. נזכיר כי במהלך חודש פברואר מחיר הברזל זינק משמעותית, מה שעשוי להשפיע על מדד תשומות הבנייה בחודש מרץ.

לאן הולכת הריבית מכאן?

בכל יום אחר, נתון כמו זה היה אמור לנו לומר בוודאות גבוהה שבנק ישראל יעלה את הריבית בתחילת אפריל בעוד 25-50 נ"ב. עם זאת, ההתפתחויות הגלובליות של הימים האחרונים, קריסות הבנקים והצניחה בתשואות האג"ח משנות להערכתנו את התמונה, ולראייה, תמחור הריבית בשיא המחזור הנוכחי צנחה במהלך השבוע האחרון בישראל מ-5.0% ל-4.5% נכון לכתיבת שורות אלה.

החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל צפויה להיות תלויה לחלוטין בהחלטות הריבית של הפד וה-ECB (הבנק המרכזי באירופה) בשבוע הבא. החלטות אלו, יהיו תלויות בהתפתחויות בשווקים במהלך השבוע הקרוב – אם הירידות בשווקים יאיצו וחס וחלילה נשמע על עוד אירועים בגזרת הבנקים (אירופה או ארה"ב), הפד וה-ECB עשויים לעצור עם העלאות הריבית.

כאמור, תשואות האג"ח בארה"ב קורסות הערב וכל זאת על רקע חששות גוברים מהנעשה בקרדיט סוויס – אשר דווח כי הוא פנה אל הבנק המרכזי לסיוע, ובמקביל בארה"ב משרד האוצר הודיע כי הוא בודק את החשיפות של הבנקים אל קרדיט סוויס.

מה צפויים לעשות בפד בשבוע הבא? החוזים העתידיים מגלמים בהסתברות של 40% בלבד עליית ריבית של 25 נ"ב בארה"ב, והחוזים באירופה מגלמים העלאת ריבית של 25 נ"ב בהסתברות מלאה, ו-13% בלבד למהלך של 50 נ"ב – שכזכור ה-ECB רק לפני מספר שבועות כבר התחייב מראש בצעד חריג מאוד על 50 נ"ב.

שורה תחתונה, המצב מאוד "נוזלי" ובכל יום התמונה משתנה לאור ההתפתחויות האחרונות. במובן הזה, בין היום לבין יום רביעי הבא העולם יכול להשתנות 4 פעמים ולכן כדאי מאוד להיזהר ממתן תחזיות ריבית. לראייתנו, כל עוד בארה"ב יגיעו להחלטת הריבית בשבוע הבא עם הסנטימנט הנוכחי (שווקים יורדים, תשואות אג"ח קורסות), העלאת ריבית אינה באה בחשבון כלל. אם השווקים יציגו התאוששות מופלאה בשבוע הקרוב, 25 נ"ב יחזרו לשולחן ואיתם גם האפשרות שבנק ישראל יעלה ריבית. לראייתנו, לפחות לכתיבת שורות אלה (15/03) – הבנקים המרכזיים בהסתברות גבוהה עצרו את תהליך העלאות הריבית, שלא לומר סיימו אותו. מה יהיה מחר? תשאלו אותנו מחר…

שתף את התוכן:

img