מדד המחירים בחודש מאי – חדשות טובות

608
מתן שטרית
5 דקות

אחרי שבחודש הקודם קיבלנו הפתעה דרמטית למעלה, החודש קיבלנו הפתעה דרמטית למטה

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% (צפי 0.5%) לאחר עלייה של 0.8% בחודש הקודם, והקצב השנתי ירד מ-5.0% ל-4.6%. מדד הליבה עלה גם הוא ב-0.2% והקצב השנתי ירד מ-5.3% ל-4.9%.

במבט על מחירי ענפי המשק – בצד המוצרים, נרשמה ירידה חודשית של 0.2% והקצב השנתי ירד מ-1.8% ל-1.2%, על רקע ההקלות בצד ההיצע. לעומת זאת, בצד השירותים החדשות פחות טובות כאשר נרשמה עלייה חודשית של 0.7% והקצב השנתי האיץ מ-5.5% ל-5.8%.

הסעיפים שהפתיעו לחיוב (במובן הטוב – כלומר דחפו את המדד מטה ביחס לצפי) היו סעיף המזון שנותר ללא שינוי וסעיף הלבשה והנעלה שירד ב-0.8%. למי ששואל את עצמו איך זה שסעיף המזון נותר ללא שינוי אחרי כל כך הרבה הכרזות על עליות מחירים בחודש מאי – חג השבועות. ככל הנראה, הוזלות המחירים לקראת חג השבועות הכריעו והובילו לאי שינוי בסעיף המזון.

סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5% על רקע עלייה של 0.5% בתת סעיף שירותי דיור בבעלות ו-0.4% בסעיף שכר דירה. על פי הלמ"ס, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 3.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 8.6%.

עוד בגזרת הדיור, על פי עסקאות שנעשו בחודש מרץ-אפריל נרשמה ירידה של 0.2% לעומת אי שינוי (0.0%) בחודש הקודם, וקצב הגידול השנתי של מחירי הדיור ירד מ-11.1% ל-9.8%. בגזרת מחירי הדירות החדשות (בניכוי מחיר למשתכן) נרשמה עלייה של 0.1% לאחר שישה חודשים של ירידות רצופות ברמה החודשית. חשוב להבין כי נתוני הלמ"ס מגיעים באיחור רב – הנתון הנוכחי הוא עבור עסקאות שנרשמו בחודש מרץ ברשות המיסים, אך בפועל הקונה והמוכר מבצעים זיכרון דברים חודש-חודשיים עוד לפני הדיווח לרשות המיסים, ובכך בעוד אנו נמצאים בחודש יוני, הנתון הנוכחי מייצג את מה שהתרחש בשוק לפני כ-4-5 חודשים, כך שירידת מחירים משמעותית יותר בנתוני הלמ"ס עוד לפנינו.

מדד תשומות הבנייה ירד ב-0.1%, והקצב השנתי ירד מ-3.0% ל-2.5%. מדד תשומות הבנייה צפוי להציג מדדים נמוכים בהמשך להקלות בצד ההיצע.


מצד אחד מדד מאי מעודד במיוחד בכל הנוגע לכיוון הריבית, אך צריך לזכור כי מדד זה מגיע אחרי הפתעה דרמטית במדד אפריל. בחתכים השונים של האינפלציה אותם בנק ישראל בוחן נרשם גם כן שיפור בחודש מאי – כך למשל, האינפלציה ב-3 חודשים האחרונים (במונחים שנתיים, מנוכה עונתיות) ירדה מ-3.5% ל-3.1%, וב-4 חודשים האחרונים (במונחים שנתיים) ירדה מ-4.2% ל-3.2%. כמו כן, משקל הסעיפים שמעל היעד ירד קלות מ-73.1% ל-72.3%, ומשקל הסעיפים שמתחת ליעד עלה מ-17.1% ל-19.8%. ובכל זאת, מה יהיה עם החלטת הריבית בחודש יולי? נגיד בנק ישראל, פרופ' ירון אמיר, שם דגש רב בכנסים האחרונים על המטבע, כאשר מתחילת החודש השקל התחזק ונכון לכתיבת שורות אלה (15/06) נסחר ברמה של 3.55 שקלים לדולר. שילוב של התחזקות בשקל, מדד מאי נמוך מאוד ביחס לציפיות ועצירת תהליך העלאות הריבית בארה"ב צפויים להוביל את בנק ישראל לעצור את תהליך עליית הריבית בתחילת חודש יולי. כפי שניתן לראות בתרשים מטה, ריבית בנק ישראל עולה כעת על קצב האינפלציה השנתי –

שתף את התוכן:

img